Články

14.5.2011 | Reportáže

V zajetí rychlosti a fofrníků…

Přečtěte si, jakou trasu z Prahy do Zlína si vybral Robert. Když máme trochu času a nechceme jen nudné cestování, přesun. Cesta přes pul republiky se nemusí absolvovat jen po dálnici, ale těchto 330km si lze vychutnat (nejen) jízdou na motorce, ale zejména návštěvou mnoha zajímavých míst. Popis moto trasy (silnice, místa, města) včetně zadané adekvátní trasy v mapě. Návštěva větrné farmy Protivanov a Drahany, fascinující síla na 100m stožárech. Robert napsal pro KM již druhý článek.

 

....jsem na nějakém třicátém kilometru dálnice D1 a už to zase začíná. „To není dálnice ale tankodrom!!!“ V autě se to možná zdá být ještě snesitelné, ale na motorce již nikoliv. Mám před sebou ještě přibližně dvousetkilometrové peklo, které skončí až odpojením z  D1-ky u Kroměříže. Mám v plánu jet o víkendu z Prahy do Zlína, tedy spíše v sobotu protože v pátek by to bylo nejen o nervy ale i o život. Čím více se víkend přibližuje, tím víc přemýšlím jak se tomu všemu vyhnout. Vždyť jízda na motorce představuje jeden z mála požitků při kterém si člověk v dnešní době připadá tak svobodně. A zabít to dálnicí a přemístnit se jen tak z bodu A do bodu B tak na to v pohodě postačí autobus, vlak nebo auto...

    Jízda na motorce chce víc než jen to a tak v sobotu s baťůžkem na zádech  vyrážím v dopoledních hodinách z Újezda nad Lesy v Praze na cestu.  Tentokrát ale nepojedu po dálnici ale udělám si cestou takový malý výlet. Vždyť čas je to poslední co bych chtěl dneska honit. Chci naplno cítit všechny ty radosti co poskytuje motocykl a užít si jízdu a tak volím jízdu po okreskách. 

    Během chvilky se dostávám na ulici Zaříčanskou a jedu přes vesničky Sibřina, Křenice, Březí, Strašín  směrem na Kostelec nad Černými lesy. Na Vyžlovce odbočuji na Stříbrnou Skalici a přes Jevany si to pádím k městu Sázava po silnici č. 335. Cesta je příjemná a kolem silnice se po chvilce po pravé straně začne klikatit řeka Sázava. Stromy jen dodávají tu správnou atmosféru pro ten správný trip na motorce a hned je na světě líp. Všechny ty každodenní starosti háži za hlavu a užívám si to. Vždyť proto tady jsem!

    V Sázavě odbočuji vpravo na most a za mostem doleva na Český Šternberk přes vesničky Bělokozly a Čeřenice. Za Sázavou je to lehce do kopečka a je tu pěkná cesta. Jízdu si vyloženě užívám a za každou zatáčkou řadím tři, čtyři, pět, šest a před každou následující zatáčkou jdu na brzdy a zase rychle a plynule řadím všechny kvalty zpět. Rychlosti padají jedna za druhou jak po másle a motor udržuji v rozmezí nízkých a středních otáček v zajížděcím tempu. Kdo by to byl řekl že cestovat se dá na čemkoliv, i na tom na čem právě jedu já. Yamaha R6-ka není žádný cesťák ale super-sportovní náčiní, na druhou stranu ale ani já nejsem žádné ořezávátko. Motor si příjemně vrní a já jsem v motorkářském nebi.

     Před Českým Šternberkem od Čeřenic  je silnička úzká tak na jedno auto a její kvalita není až tak valná. Ale ten pocit jet podél Sázavy v úrovni hladiny řeky a připadat si jako na nějakém vodním skútru stojí za to. Já jsem tedy nikdy na ničem takovém nejel, ale dokáži si to představit. Cestou po řece jedou proti mě vodáci a ve mě se probouzí myšlenky jaké je to prima sjíždět řeku na kánoi. V helmě je zdravím vodáckým ahoj, i když mě neslyší. Ta cesta mě začíná bavit čím dál tím víc a jsem rád že jsem uprostřed toho všeho! Myšlenkami utíkám do vzpomínek s nostalgií a přitom si to všechno pěkně užívám v sedle motocyklu, paráda!!!
 

  Český Šternberk mě vítá majestátným středověkým hradem a den je jako stvořený pro jeho návšťevu. Ale dneska určitě ne, to si nechám na někdy jindy. V Šternberku přejíždím přes most a jedu směrem na Zbizuby po silnici č. 111. Na kopci jenž se tyčí nad městečkem se naposledy rozloučím pohledem na hrad a „letím“ dál. Vždyť cesta je teprve na začátku a den není věčný.

     V obci Zbizuby pokračuji dále po silnici č. 125 na Kácov. Krajina kolem silnice za Kácovem vypadá smutně a přitom to tu muselo být pohádkově kouzelné. Celý les je tu vykácený, půda je tu rozoraná a vypadá to tu jako měcíční krajina. Jednou když jsem tu projížděl  v noci a vracel se do Prahy tak jsem neměl z toho zrovna dvakrát dobrý pocit. Nejsem žádný strašpytel ale byl jsem rád že jsem to místo tehdy přejel co nejrychleji a zmizel pryč.

     Ve Zruči nad Sázavou se znova potkávám s řekou a až na pár vyjímek mi dělá společnost přes Ledeč nad Sázavou (po silnici č. 336, v Bezděkově vlevo po silnici č. 150), Světlá nad Sázavou, Havlíčků Brod (výjezd z města po silnici č. 34 a po 2km vpravo na silnici č. 19 směr Přibyslav) až do Žďáru nad Sázavou. Před Ždárem projíždím vesničkou Sázava a sám pro sebe se směji do helmy. Jako by se se mnou řeka Sázava loučila. „Krajina kolem je super, vždyť jsem na Vysočině!!!“ říkám si. Hodně lidiček ani neví jak jsou některá místa v Čechách a na Moravě tak pěkná.

     Za Ždárem nad Sázavou jedu stále po silnici č. 19 přes Nové Město na Moravě a je znát že se citelně ochladilo. Nadmořská výška se nedá oklamat a dělá své. Cesta vedoucí přes Bystřici nad Perštejnem až ke Kunštátu je krásně široká a ta scenérie se nedá popsat, to se musí jednoduše zažít. Krásné výhledy do okolí které střídají pasáže hluboko zasazené v údolí a kolem silnice se line nekončící všudypřítomný pohádkový les. Jako by mě lákal k zastavení. Nedělám si  moc velké iluze o tom, že tady rostou ty nejkrásnější hřiby a lesní plody v okolí a že tu dávají lišky lidem dobrou noc :-).

     Na konci silničky č. 19 v obci Sebranice odbočuji vpravo na silnici č. 43 (E461) směrem na Brno a po cca 1km vlevo na Bojkovice.  Je škoda že nemám více času, protože v každém tom městečku které jsem projel a které mě ještě čeká na cestě bych se rád zastavil na nějaké zahrádce, dal si jen tak kávičku s mlékem nebo zmrzlinku, navštívil náměstí  a nějakou z bezpočtu kulturních památek. Večer pak strávil v hospůdce s pivíčkem v ruce nejlépe vedle své milé a druhý den pokračoval dál. No nic, jsem snílek a pokračuji dál v cestě směrem na Prostějov po silnici č. 150.

 

Technické parametry Větrný park Protivanov 
◘ rok ukončení: 12/2005
◘ předpokládaná roční výroba: 6305 MWh
◘ výkon: 2x 1,5 MW
◘ typ strojů: REpower MS 77m
◘ výška tubusu: 85m
◘ průměr rotoru: 74 m
◘ poloha: severní Drahanská vrchovina, východně od Protivanova

Za Bojkovicemi silnice prudce stoupá vzhůru a překonává  Drahanskou vrchovinu. V obci Protivanov mě vítají dvě veliké větrné elektrárny a jedna menší. Při příjezdu do Protivanova to tedy spíše vypadá jako kdyby na poli zastavilo nějaké obří vrtulové letadlo. Až po chvilce kdy vjedete do vesnice zjistíte že to žádné éro není  ale jeden z alternativních zdrojů elektřiny. Nikdy jsem tak z blízka ještě žádnou větrnou elektrárnu  neviděl a hned za obcí odbočuji vlevo směrem na Drahany k jedné z nich. Jestli jste nikdy nestáli pod takovým kolosem, tak to mohu jen vřele doporučit. Nad mnou se tyčí 85-ti metrový stožár   na něm se svižně točí třílistá vrtule o průměru 74 metrů. Je slyštet jak jednotlivé listy protínají vzduch jemným hvízdáním a na poli jak si jejich stíny hrají a opisují v pravidelných intervalech kružnici. Rychlost na špičce listu musí být impozatní a lze jí dobře vyčíst právě díky stínům které se v slunci na pole vrhají.

 

Technické parametry Vetrná elektrárna Drahany

◘ rok ukončení: 2006
◘ předpokládaná roční výroba: 2000 MWh
◘ výkon: 2 MW
◘ typ strojů: VESTAS V90 -2 MW
◘ výška tubusu: 105m
◘ průměr rotoru: 90 m
◘ poloha: severní Drahanská vrchovina, severně od Drahan

◘ počet otáček: 8 - 17 / min
◘ záběrová plocha: 6362 m2
◘ rychlost větru: 
       pro zapnutí elektrárny: 3,5m/s
       pro vypnutí elektrárny: 25 m/s
       pro nominální výkon:  13 m/3
◘ hmotnost rotoru: 36 t
◘ hmotnost gondoly: 68 t
◘ hmotnost stožáru: 231 t
◘ životnost: 20 let
◘ celkové náklady: 81 mil. Kč

Úspory
Díky 20 letému provozu této elektrárny nemusí být v tepelné elektrárně spláeno 90 000 tun uhlí, což je 1800 plně naložených vagónů, a nemusí být vytěženo 2500 t vápence, nutného k odsiření tepelné elektrárny. Do ovzduší se nedostane více než 100 000 tun CO2 Na odstranění takového množství oxidu uhliřitého z přírody by muselo jinak "pracovat" 800 ha vzrostlého lesa. Produkce této větrné elektrárny v Drahanech zcela pokryje spotřebu elektrické energie 3100 lidí. Obec Drahany má 548 obyvatel.

zdroj: Větrné farmy, a.s.

      Chvilku se ještě kochám pohledem a pak jedu k obci Drahany. Z dálky je totiž vidět ještě jedna větrná elektrárna, která je ze všech v okolí největší. Je fajn že i tady se dá zastavit přímo pod ní. Na „parkovišti“ nejsem  sám a zastavuji v řadě vedle aut. Pod fofrníkem, jak jsme později s kamarády nazvali „větrníky“ mě zdraví skupinka lidiček. Jejich „ahoj, ahoj, ahoj..“ je mi sympatické a zároveň se tomu směji. Jsou to nějací nadšenci, lovci fofrníku, a berou mě jako vlastního. Pár vět s nimi prohodím a jdu se podívat pod stožár. Z technických parametrů mám z celého toho monstra respekt. 105-ti metrový stožár o váze 231 tun, na něm 68 tunová gondola která drží třílistou 36-ti tunovou vrtuli o pruměru 90-ti metrů. Fouká pěkně a myslím si že těch 17 otáček za minutu fofrník v pohodě zvládá. Podle mých  výpočtu je rychlost na špičce vrtule kolem 290km/h. Nechtěl bych si představit co by se stalo, kdyby jeden ten list odlétl pryč. Zničující síla by byla drtivá tak jako je silný můj zážitek když stojím pod tím. A ještě jedna maličkost o které bych se chtěl zmínit – „je tu krásně!“ :-)

 

______________________________________________________________________
 K 31.12.2010 je v ČR instalováno 149 větrných elektráren o výkonu 215 MW s výrobou 336 GWh. Spoustu zajímavého o větrných elektrárnách v ČR, mapy, tabulky, data:
http://www.csve.cz/cz/

Den otevřených dveří větrných elektráren v ČR 11.6.2011, od 10 do 16 hod.
více na odkazu zde
______________________________________________________________________

 Z Drahan sjíždím přes Plumlov do Prostějova po silnici č. 377. V Prostějově odbočuji na silnici č. 367 vedoucí do Kroměříže. Historická architektonická zástavba centra města je moc pěkná a ještě hezčí než na pohlednicích. Z Kroměřiže to beru přes Tlumačov kde u obchodu a zároveň dílny kožených kombinéz PSI Hubík zdravím podvědomě pana a paní Hubíkovy, které znám osobně ze silničních závodu motocyklů a v jejichž kombinéze jezdím i já. Je po po 17-té hodině odpoledne a mají již zavřeno, škoda.

 Z Tlumačova směřuji na Holešov a následně po silnici č. 438 na Bystřici pod Hostýnem, kde odbočuji vpravo na silnici č. 437. Všudypřítomné Hostýnské vrchy jen dovršují okolní scenérii. Za Trojákem odbočuji na Zlín na silnici č. 489. Před obcí Držková „na pasekách“, jak se tomu zde říká, zastavuji u mého dlouholetého kamaráda s kterým se znám již ze základní školy. Je to dobrodruh se srdcem horala a hlavně co je důležité nejen pro mě, je to pohodový človíček a takové lidi mám rád.
 
    Postavil si zde se svojí manželkou pěkný srub jako z pohádky a splnil si tím část ze svého snu přestěhovat se z  města do přírody. Ještě je čeká hodně práce kolem ní, ale strach si o ně nedělám. Jsou vitální a aby toho nebylo málo tak oba dva se ještě k tomu naplno věnují  outdoorovému sportu. Jejich koníček se pro ně stal osudovým a tak provozují obchod s outdoorovým a sportovním vybavením (www.mysport.cz)  a starají se o Kamenné mužíky, pro které píši tento článek.

   
  Jsem u cíle. Venku na pasece pobíhají koně a já vím že večer si dáme s kamarádem pivíčko, pokecáme u ohně o čemkoliv. V hlavě mě zní písnička „Perfect Day“ od Lou Reeda  a na mé tváři se vykouzlil blažený úsměv z cesty.

     V neposlední řadě bych chtěl poděkovat i firmě Yamaha Motor Czech, bez které by se tento výlet neuskutečnil a od které jsem měl zapůjčen uvedený motocykl Yamaha YZF-R6. Díky, já momentálně totiž žádný nevlastním :-).

Trasa v mapě k tomuto článku zde.

Robert Fiala



« předcházející článek   následující článek »   zpět na seznam článků ^

Aktuality

7.8.2017

Opět jsme sponzory Hostýnské osmy

Již třetím ročníkem zajišťujeme účastníkům mapu závodu. Finančně a organizačně se podílíme na její realizaci. Letos se koná již 6.ročník INOV-8 Hostýnské osmy – turisticko-běžeckého závodu jednotlivců a dvoučlenných týmů na 65 km s cca převýšením 3.000m

1.5.2017

Hledáme redaktory

Rádi bychom rozšířili náš tým o nové externí redaktory. Uvítáme nadání pro psaní článků a focení. Co nás ale potěší je nadšení, chuť, pohodu a aktivní zájem o outdoorové aktivity a cestování. Čtěte více ...

29.10.2016

Turistické mapy opět funkční

Po krátkodobém výpadku jsou mapové podklady Shocart opět funkční. Děkujeme za Vaši trpělivost.

Více aktualit »


Nejnovější trasy

Valachiarun INOV-8 Horský běh

Běh, orientační běh
Délka: 17.99km
Obtížnost: Střední

boleslav - bela

Pěší turistika, trekking
Délka: 19.96km
Obtížnost: Lehká

Jovsa2

Cyklistika
Délka: 46.79km
Obtížnost: Střední

Vihorlat

Cyklistika
Délka: 48.45km
Obtížnost: Střední

Vyšný Hrušov, Dedašov

Cyklistika
Délka: 31.85km
Obtížnost: Střední

Sopkovce

Cyklistika
Délka: 28.28km
Obtížnost: Střední

Porúbka Kamienka

Cyklistika
Délka: 33.44km
Obtížnost: Střední

  Starší trasy »


Zasílání e-mail zpravodajství

Proč se registrovat?

Obrázek regionílní identity