Články

17.5.2015 | Reportáže

Fotoreportáž: Hřeben Rottenmanner, Nízké Taury

Přechod hlavního hřebene v Rottenmanských Taurách (Rottenmanner) včetně nejvyššího vrcholu Grosser Bösenstein vysokého 2448m. Hřeben je snadno přístupný a jde udělat v rámci jednoho až dvou dnů. Nenáročný trek s relativně malými převýšeními na hřebeni. Výhledy na známé oblasti severních Alp jako jsou Dachstein, Totes Gebirge, Hochschwab apod.

Rottenmannské Taury je Rakouské pohoří (spolková republika Štýrsko) geograficky se řadící pod celek Nízké Taury. Nejvyšším vrcholem masivu je Grosser Bösenstein (2448 m) ležící na severovýchodě pohoří.

Jako nejideálnější nástup treku, a náš skutečný začátek, je u jezer Scheibelsee (Kleiner Scheibelsee a Grosser Scheibelsee). Kousek před chatou Edelrautehutte je velké parkoviště na kterém lze nechat zdarma automobil. K Edelrautehutte vede odbočka ze silnice č. 114, konkrétně z horského silničního sedla Hohentauren (1265m). Na silnici 114 pak ideálně sjezdem 86 Trieben z rakouské dálnice A9.

chata Edelrautehutte
_________________________________________________________________________

Trasa k přechodu hřebene Rottenmanner zde.

Do pohoří jsme přijeli odpoledne a ještě ten den jsme měli v úmyslu nocovat pod sedlem, nástupem na hřeben. Připravili jsme se na dvoudenní středně náročný trek s vařením a nocováním v přírodě. Tomu také odpovídalo naše vybavení a jelikož jsme byli dva, zvolili jsme společnou kuchyni a o nošení stanu jsme se podělili. Nepředpokládali jsem žádný náročný terén tudíž jsme nebrali žádné horolezecké vybavení ani zajištěné cesty nás nečekaly.

Zvolili jsme značenou turistickou cestu 944A vedoucí údolím Ochsenkar a večer jsme dorazili k jezeru Gefrorener See ve výšce zhruba 2100m. Vzhledem k nástupu v 1650m jsme za odpoledne dosáhli převýšení 450m. Cesta údolím Ochsenkar je celkem nenáročná až na překonání skalního prahu zhruba v polovině údolí, což znamená asi 160 výškových metrů na pár desítkách metrů cesty.

U jezera Gefrorener See jsou dobré podmínky pro přenocování. Relativní závětří, voda k dispozici a rovná travnatá plocha. Od jezera je již dobře znatelný hřeben a viditelné (v mapě nepojmenované) sedlo z kterého začne naše hřebenová cesta. Do sedla je již krátká cesta trvající zhruba hodinu.

Potok Ochsenkarbach v údolí Ochsenkar. V pozadí skalní práh, který je nutné po cestě na hřeben překonat.

Pohled údolím Ochsenkar po překonání skalního prahu.

Kamenný mužík na úpatí skalního prahu v údolí Ochsenkar

Stavba stanu u jezera Gefrorener See.

Grosser Bösenstein (2448 m).

Vrchol Sonntagskarspitze (2350m) od jezera Gefrorener See.

Grosser Bösenstein (2448 m) a část hřebenovky.

Sedlo na hřebeni. V sedle na slunci se lesknoucí kovový rozcestník.

Rozcestník v sedle ukazuje 2,5 hod k chatě Edelrautehutte, což byl náš nástupní bod. 3 hod k totožné chatě, ale přes vrchol Grosser Bösenstein a 4,5 hod na chatu Rottenmanner Hütte přes vrchol Hochhaide, která je v údolí v městečku Rottenmanner. Značená hřebenová cesta má označení 944. Jelikož jsme do sedla nastoupili v polovině hřebenu, rozhodli jsme se jeho severní část projít a opět se vrátit do sedla. Po zmíněné cestě 944 jdeme tedy na sever přes vrchol Dreistecken (2382m) až na vrchol Hochhaide (2363m) což je poslední vrchol hřebenu s výškou nad 2300m, pak cesta klesá do údolí. Z Hochhaide je krásný pohled na městečko Trieben a jeho údolí v kterém se nachází také již zmíněné město Rottemann nesoucí název tohoto pohoří.

Na Dreisteckenu i Hochhaide se zapisujeme do vrcholové knihy. Na Hochaide se nachází vrcholový kříž. Vracíme se zpět do sedla kde jsme si také předtím nechali batohy. Po cestě lze pozorovat dvě horská jezírka na úpatí hřebenu jejichž název nemohu již nyní dohledat.

Kousek nad sedlem, s výhledem na jezero Gefrorener See obědváme. Díky příznivému počasí a naší poloze vidíme na severo západě celý masív Totes Gebirge.

V sedle, cesta 944 směr Dreistecken (2382m).

V sedle.

Pohled na Grosser Bösenstein (2448 m) ze sedla.

Z vrcholu Dreistecken (2382m).

Vrcholový kříž na Hochhaide (2363m).

Město Trieben a údolí Rottemann z Hochhaide.

Jezero pod vrcholem Hochhaide.

Masiv Totes Gebirge ze sedla.

Jezero Gefrorener See.

Pokračujeme po hřebenové cestě 944 na jih a po krátké době vystupujeme na vrchol Sonntagskarspitze (2350m), nejvyšší část mezi nástupním sedlem a vrcholem Grosser Bösenstein. Z tohoto vrcholu následuje prudší sestup do sedla a dále opět stoupání až na cílový vrchol. S přibývající výškou se nám po cestě již začíná otevírat pohled na okolní hory a zpět na celou hřebenovku.

Již kousek pod Sonntagskarspitze se začíná terén horšit. Místy jsou exponované úseky, které se vyrovnají středně náročené zajištěné cestě. Na této cestě však chybí jištění. Doporučuji před akcí prověřit stav této cesty a pokud již není nebo v budoucnu nebude zajištěna, pak je nutné zvážit přibalení horolezeckého vybavení. Cesta je bez vybavení schůdná, ale s určitým rizikem, které se zvyšuje se zhoršeným počasím či s účastí méně zdatného člena skupiny. Z vybavení by mělo postačit horolezecké lano, každý člen by pak měl mít přilbu, horolezecký úvazek, HMS karabinu, klasickou "D" karabinu, slaňovací osmu nebo kyblík, nekolik smycí a pro jistotu také by skupina měla mít pár express setů a vklíněnců.

Po překonání zmíněných exponovaných míst začíná již opět technicky nenáročná cesta, stoupání až na náš cíl, vrchol Grosser Bösenstein (2448 m).  Počasí nám po celou cestu přálo a také vrchol poskytl skvělý rozhled. Totes Gebirge jsou sice proti slunci, ale jde krásně pozorovat a fotografovat skupiny Eisenerzer alpen, Ennstaler Alpen a částečně Hochschwab. Zapisujeme se opět do vrcholové knihy umístěné na 2m vysokém vrcholovém kříži. Je sice odpoledne, ale jelikož budeme nocovat kousek pod vrcholem, tak máme dost času. Odpočíváme, užíváme si vrcholu, rozhledů a skvělého počasí.

Výstup na Grosser Bösenstein a pohled zpět na Sonntagskarspitze a exponované úseky hřebene.

Vrcholový kříž na Grosser Bösenstein (2448m)

Na severovýchodě od vrcholu jsou Eisenerzer alpen. V pozadí vyčnívá masív Hochschwabu.

Celkový severní pohled. Vlevo Ennstaler Alpen, vpravo Eisenerzer alpen s vyčnívajícím Hochschwabem.

Vrcholový rozcestník.

"Vrcholová" pohoda.

Severní část hřebene s vrcholy Dreistecken (2382m) a Hochhaide (2363m).

Jižní část hřebene.

Pokračování cesty 946 až k Grosser Scheibelsee.

Opouštíme cestu 946 a pokračujeme na jih směr Kleine Bösenstein (cesta 902). Ne však dlouho a v sedle pod vrcholem opouštíme hřeben a po neznačené cestě sestupujeme k několika málo  jezírkům s názvem Gruene Lacke kde dnešní den zakončíme večeří a nocováním ve stanu.

Druhý den přivítá opět vydařeným počasím a nás po sbalení čeká sestup a návrat k autu. Po krátké chvilce se napojujeme na cestu 946, kterou jsme den předtím opustili. Sestup je rychlý a pohodlný zejména díky častým přestávkám na místech, která za zastavení stála. Opět je vidět celý masív Eisenerzer Alpen, částečně vidíme údolí Ochsenkar, kde jsme před dvěma dny začali. Více se nám nově otevírá pohled na Seckauer Tauern (rovněž součást Nízkých Taur) a samozřejmě celé jezero Grosser Scheibelsee z výšky. Zastavujeme se na vrcholu / výběžku Hauseck (1982m).

Jezero Gruene Lacke a v pozadí sedlo na hřebenové cestě 902.

Sestup cestou 946.

Grosser Bösenstein se zátiším Kamenného mužíka (viditelný vrcholový kříž).

Opět masiv Eisenerzer Alpen.

Seckauer Tauern. V popředí kříž na vrcholu Hauseck (1982m).

Grosser Scheibelsee.

Pohled do údolí Ochsenkar, kde jsme před dvěma dny začínali.

Ennstaler Alpen.

_________________________________________________________________________

Sponzorem článku je outdoorový a horolezecký internetový obchod Affekt.cz

Akci jsme absolvovali za necelé tři dny. První den jsem začali později odpoledne a trek končili třetí den v poledne. Současně jsme měli pohodové tempo s větším množstvím přestávek. Trek jde uskutečnit během jednoho dne a pokud bude skupina vedena zkušeným členem, bude opatrná a připravená na nezajištěné úseky, pak ji s přehledem zvládnou i méně zdatní jedinci. Minimálně polovinu ze zmíněných třech dnů nám zabrala doprava z a zpět do České republiky. Často chozený úsek je také od chaty Rottenmanner hütte (severní nástup hřebene) přes Grosser Bösenstein k chatě Edelrautehutte, kde jsme začínali i končili. Grosser Bösenstein je díky vysoko položené Tauernské silnici (zmíněné silniční sedlo Hohentauern) jedním z nejsnáze dostupných vrcholů Nízkých Taur.

17.5.2015 | Josef Douša Kamenní mužíci.cz

______________________________________________________________________

Další zajímavé reportáže:

« předcházející článek   následující článek »   zpět na seznam článků ^

Aktuality

28.12.2018

Více než 1900 tras v databázi

Tento rok byla překročena hranice 1900 zadaných tras. Naši uživatelé se veřejně podělili o 1067 outdoorových aktivit a 873 výletů zadali jako soukromou trasu.

6.3.2018

Defaultní OpenStreetMap

Vypnuté mapové dlaždice Shocart byly již nahrazeny mapami OpenStreetMap. Ty se zobrazují defaultně jako hlavní mapa ve webovém prostřední ve vyhledávání tras či v detailu trasy a samozřejmě také defaultně v mapové aplikaci. Děkujeme za trpělivost.

4.1.2018

Vypnutí mapových podkladů Shocart

Od 1.1.2018 nejsou dostupné mapové podklady Shocart a mapové funkce s tím spojené. Využívat nadále můžete Open Street Map a Google maps. Po určitou dobu bude ještě nefunkční Shocart nastaven jako defaultní mapa (projevuje se jako prázdné dlaždice s nápisem "Pro toto přiblížení nejsou k dispozici mapová data") a je nutné si v mapové aplikaci přepnout na zmíněné ostatní vrstvy. Na úpravě pracujeme. Kreslení a práce s trasami funguje beze změn. V letošním roce dojde k výrazným změnám ve struktuře a grafice webu a v mapové aplikaci a jejích podkladech. Toto uvedené krátkodobé omezení je prvním krokem k těmto změnám a děkujeme Vám za trpělivost a pochopení.